Nagłośnienie sceniczne
Rozpoczynając kompletowanie własnego nagłośnienia scenicznego kilkanaście lat temu zaufałem sprzętowi firmy Nexo.
Mniejszym systemem frontowym…
jest Nexo Geo S8. Jest to wiszący system, przeznaczony do nagłaśniania stosunkowo niewielkich wydarzeń – w zależności od rodzaju muzyki do kilku tysięcy osób. Aktualnie może składać się maksymalnie z 13 elementów s805 i dwóch S830 na stronę. Można też go podzielić na dwa niezależne zestawy, jeden 8 a drugi 7 modułów. Podbudowę basową tworzy 4-6 szt (do 10) kolumn RS 18 ( 2×18„ long excursion neodymium 8Ω drivers), konfigurowanych z poziomu procesora w tryb cardio lub omni albo 6 małych, kardioidalnych basików Nexo CD12
Odsłuchy, frontfile…
…to PS15r2 i PS10r2 po tuzinie każdego typu. Oczywiście mogą też grać jako system frontowy na mniejszych koncertach. I jeszcze maluchy: ID24 i ID14 z basikiem ID108.
Wzmacniacze.
NXamp 4×4 to cyfrowy wzmacniacz z procesorem o mocy 4x4kW na 2 omach, dedykowany do systemu. NXamp4x1 to jego mniejszy brat, 4×1,3kW. Osiem urządzeń posiadaja karty Dante, a jedno AES/EBU, co powoduje, że tor audio nie opuszcza domeny cyfrowej. Cały system jest oryginalny, kupiony u polskiego przedstawiciela firmy Nexo: Lauda Audio, serwisowany jest u producenta lub przy użyciu oryginalnych zestawów naprawczych, co gwarantuje zachowanie wysokiej jakości.
Miksery:
frontowy i monitorowy mogą być dobierane spośród produktów Yamahy: DM7, QL5, QL1, M7CL a także M32, X32. Posiadam też mniejsze miksery, cyfrowe i analogowe. M7CL wyposażona jest w karty Dante, co umożliwia współpracę z cyfrowymi stageboxami RIO 3224 i 1608. Mam też splitter analogowy 48×2. Sieć Dante na koncercie staram się budować redundantywną, w oparciu o switche programowalne i access pointy Cisco, przy okazji dając dostęp do mikserów z poziomu aplikacji StageMix i MonitorMix.
Dbam aby drobne elementy – mikrofony, diboxy, ale także okablowanie i pozostałe akcesoria były dobrej klasy i umożliwiały bezproblemowe nagłośnienie koncertu.
W razie potrzeby jestem w stanie zrealizować monitory lub front. Dobrze czuję się jako technik sceny i inżynier systemu. Podczas przygotowania i obsługi koncertu staram się pracować szybko i bezproblemowo. Celem nadrzędnym jest komfort muzyków, realizatorów i dobro wydarzenia. Nic nie staram się nikomu udowadniać. Lubię, gdy podczas pracy panuje miła atmosfera.
Do zobaczenia.